Voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen. - klaarmetkoolhydraten.nl
Klaar met koolhydraten.nl- Gezonder en bewuster afvallen zónder koolhydraten!
Afvallen 9 juli 2019
mm
Dianne Geen reacties

Wil jij ook elke dag lekker en gevarieerd eten, zonder je druk te hoeven maken over je dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen?

Klik dan hier!

Tijdens het koolhydraat-arm afvallen eet je niet veel fruit, en laat je ongemerkt ook andere belangrijke voedingsstoffen weg. Hierdoor zou je nog weleens wat extra voedingssupplementen nodig kunnen zijn.

Zoals bij zoveel diëten kun je bij het koolhydraat-arm afvallen of een koolhydraat-arme leefstijl weleens wat extra voedingssupplementen gebruiken. Doordat je bij deze manier van afvallen de koolhydraten weg laat, krijg  je ongemerkt ook minder andere voedingsstoffen binnen die we wel nodig zijn.

Aan de hand van onderstaande lijst kun je voor jezelf eens nagaan of jij behoefte hebt aan extra voedingssupplementen tijdens het (koolhydraat-arm) afvallen.

In veel producten die veel koolhydraten bevatten zitten vaak ook andere goede bouwstoffen voor ons lichaam. Veelal zijn dit bouwstoffen die de meeste mensen ook zonder dieet al te weinig binnen krijgen, dus misschien is het wel handig om jouw persoonlijke situatie eens te toetsen met deze lijst.

Onderstaande supplementen zijn allemaal verkrijgbaar via drogisterij.net, wanneer je op een afbeelding van een product klikt word je automatisch doorverwezen naar desbetreffende pagina. Vaak zitten er grote prijsverschillen in de verschillende merken. Wees voorzichtig met de goedkopere supplementen, deze zitten vaak vol met “vulmiddel” en zijn daardoor weer koolhydraat-rijk.

Magnesium.

Veel koolhydraat-rijk voedsel zoals bonen en fruit bevat vaak ook veel magnesium. Doordat magnesium energieverhogend werkt en het immuunsysteem ondersteunt, klagen veel mensen die magnesium. extra voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen.beginnen met koolhydraat-arm afvallen vaak over zaken als vermoeidheid en verkoudheid.

Spierkrampen, slaapproblemen en prikkelbaarheid kunnen ook duiden op een magnesium tekort. Probeer tijdens het koolhydraat-arm afvallen regelmatig makreel, spinazie, pompoenpitten, avocado of snijbiet op het menu te zetten. Door deze producten regelmatig te eten krijg je al een aanzienlijke hoeveelheid magnesium binnen.

Lukt dit niet, of lust je dit niet? Schroom dan niet om per dag tussen de 200 en 400 mg. magnesium in te nemen om je een stuk beter te voelen.

Tarwegras.

Tarwegras is echt een superfood! Het behoort tot de oudste gezonde voedingsmiddelen die we kennen, en wordt niet voor niets veel verwerkt in smoothies en gezonde sapjes. Sommige mensen tarwegras. Extra voedingssupplementen tijdens koolhydraat-arm afvallen.beweren zelfs dat 100 gram tarwegras evenveel micronutriënten bevat als 2,3 kilogram groenten.

Het zit bomvol met mineralen en vitaminen en heeft daarnaast antibacteriële en herstellende eigenschappen. Tarwegras is een welkome aanvulling op je voedingspatroon wanneer je koolhydraat-arm aan het afvallen bent. In poedervorm is het makkelijk in een groene smoothie te verwerken, maar het wordt ook veel gebruikt in capsule-of tabletvorm.

Let met tarwegras wel op indien je bloedverdunners gebruikt, het hoge gehalte vitamine K kan invloed hebben op de bloedstolling. Raadpleeg in dat geval eerst je huisarts.

Krillolie.

Tot voor kort werd visolie altijd gezien als de Omega 3-bom. Studies hebben nu uitgewezen dat krillolie meer Omega 3 vetzuren bevat én makkelijker opgenomen wordt door het menselijk Krillolie. klaarmetkoolhydraten.nllichaam.

Krillolie draagt bij aan de vertraging van het ouder worden. Omega 3 vetzuren staan natuurlijk bekend om de verjongende werking op onze huid, en dit is met name fijn voor mensen die (snel) afvallen door koolhydraten te mijden.

Maar niet alleen de huid blijft jonger en stralender hierdoor. Onze hersenen hebben ook zeker voordeel bij de inname van krillolie, het draagt namelijk bij aan een beter geheugen en sterkere cognitieve functies.

De inname van Omega 3 is voor iedereen trouwens raadzaam, omdat we in onze westerse eetgewoonten gewoon veel te weinig hiervan binnen krijgen.

Kelp.

Een ander wondertje uit de zee is Kelp. Dit zeewier-achtige plantje bevat van nature heel veel jodium. In Nederland zit van nature niet veel jodium in de voeding. Daarom wordt het toegevoegd aanKelp. Extra voedingssupplementen. klaarmetkoolhydraten.nl keukenzout (Jozo), brood, broodvervangers en sommige vleeswaren.

Vegetariërs en mensen die weinig brood, geen gejodeerd zout en weinig of geen vis eten, hebben kans om te weinig jodium binnen te krijgen. Jodium is onmisbaar voor een goede schildklierwerking en energiestofwisseling. Doordat we in een koolhydraat-arm dieet geen brood eten krijgen we ook nauwelijks nog jodium binnen.

Kelp is verkrijgbaar in tabletvorm, poeder of gedroogd.

Vitamine B12.

Omdat vitamine B12 op zoveel systemen in het lichaam van invloed is, uit een tekort zich bij iedereen anders. Waar de één met name last heeft van vermoeidheid, tintelingen, Vitamine B12. Extra voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen. klaarmetkoolhydraten.nlgeheugenverlies en spierkrampen, heeft een ander problemen met zich concentreren, een ontstoken tong, menstruatieklachten en depressiviteit.

Wel zijn er een aantal klachten die vaker voorkomen, zoals: vermoeidheid, psychische problemen, haaruitval, neurologische klachten, een ontstoken of dikke tong, het koud hebben en verlies van eetlust.

Een vitamine B12 tekort is niet toe te schrijven aan een koolhydraat-arme leefstijl, maar mocht je jezelf herkennen in 1 van bovenstaande klachten is het misschien wel raadzaam het een keer te laten testen door je huisarts.

Kurkuma.

Als specerij is kurkuma vooral bekend in poedervorm. Om kurkumapoeder te maken worden de wortels van de kurkumaplant gestoomd, geschild en daarna vermalen. Deze specerij wordt veel in Kurkuma. Extra voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen. klaarmetkoolhydraten.nlde Indiase keuken gebruikt, maar ook in landen zoals Marokko vind je dit in verschillende recepten terug.

De laatste jaren wordt er van alles geroepen over de genezende werking van Kurkuma. maar is dit terecht? In kurkuma zitten waardevolle mineralen zoals ijzer, calcium, magnesium, kalium en zink. Verder zit er in Kurkuma een hele rits aan vitamines:  A, B1, B2, B3, B6, B12, C, D, E en K.

Van Kurkuma is intussen wel bewezen dat het helpt bij het afvallen, doordat het de spijsvertering verbetert en stimuleert.

Mocht je Kurkuma nu niet vaak of graag in je recepten verwerken om wat voor reden dan ook, dan is het wel raadzaam om dagelijks een capsule Kurkuma in te nemen.

In onze koolhydraat-arme Nasi zit ook Kurkuma verwerkt.

Multivitamine.

Doordat je tijdens het koolhydraat-arme afvallen minder fruit eet zul je al snel een vitamine-tekort opbouwen. Dit is op zich niet zo vreemd, de meeste mensen hebben al een vitamine-tekort Multivitamine. klaarmetkoolhydraten.nlzonder dat ze het weten.

Door minder fruit te gaan eten zal dit tekort alleen maar groter worden, en dagelijks multivitamine slikken is voor de meeste mensen dan ook raadzaam.

Ook voor mensen die geen dieet volgen is dit aan te raden. We krijgen over het algemeen steeds minder vitaminen binnen krijgen die ons lichaam hard nodig heeft om goed te functioneren.

Psylliumvezels.

Wanneer men begint met koolhydraat-arm afvallen zul je al gauw tot de conclusie komen dat je veel minder vezels binnen krijgt dan voorheen. Dit kan vervelende gevolgen hebben voor je psylliumvezels. Exta voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen. klaarmetkoolhydraten.nldarmflora. Zo kun je problemen krijgen met je stoelgang. Veel mensen ervaren na een aantal dagen koolhydraat-arm eten constipatie en een opgeblazen gevoel.

Psylliumvezels houden de darmflora gezond, en gaan een plotseling hongergevoel ook tegen. Dit laatste is ook iets waar veel mensen last van krijgen wanneer zij beginnen aan een dieet.

Door regelmatig Psylliumvezels door bijvoorbeeld de yoghurt te doen hou je je darmflora gezond, en de bloedsuikerspiegel rustig.

Luister naar je lichaam.

Extra voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen zijn alleen nodig indien je hier zelf behoefte aan hebt. Als jij je goed voelt is er geen enkele reden te bedenken om lukraak supplementen te gaan slikken. Door een beetje op je voeding te letten kun je al een hoop doen. Denk aan noten, zaden en pitten, hierin zitten goede oliën en tevens veel vezels om de darmflora gezond te houden.

Keto-griep.

Wanneer je net begint met koolhydraat-arm te eten, of wanneer je een Keto-dieet volgt kun je in het begin last krijgen van de “Keto-griep”. Dit wordt veroorzaakt doordat je lichaam moet wennen aan de overschakeling op koolhydraat-arm voedsel. Je haalt nu niet langer je brandstof uit koolhydraten maar uit vetten, hier moet je lichaam aan wennen.

Tijdens deze fase kun je klachten als vermoeidheid, zware benen, hoofdpijn of duizeligheid ervaren. Om je te verlichten van deze klachten kun je overwegen om Krillolie of Magnesium te nemen.

Let hierbij wel op de voorgeschreven dosering, neem nooit te veel! Dit geldt overigens voor alle voedingssupplementen tijdens het koolhydraat-arm afvallen.

Gezond hart/ klaar met koolhydraten.nl

 

Lekker eten én afvallen? Timo en Heiko weten precies hoe dat moet!

Ja! Dat wil ik ook!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *