Koolhydraat-arm afvallen? Werkt dat nu wél, of juist niet voor mij?
Klaar met koolhydraten.nl- Gezonder en bewuster afvallen zónder koolhydraten!
Afvallen 1 maart 2019
mm
Dianne Geen reacties

Wil jij ook elke dag lekker en gevarieerd eten, zonder je druk te hoeven maken over je dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen?

Klik dan hier!

Koolhydraat-arm afvallen, werkt dat nu wél of juist niet voor mij? Hier vind je een aantal interessante weetjes op een rijtje.

Koolhydraat-arm afvallenOver een paar maandjes is het gelukkig alweer zomer. Nou ja, gelukkig? Je hebt zojuist voor de spiegel geconstateerd dat je lichaam nog niet helemaal zomer-klaar is, die feestdagen hebben er deze keer wel erg ongenadig ingehakt. Er moet iets gebeuren, en wel nu! Laatst nog iets gelezen over koolhydraat-arm afvallen, zou dat het antwoord zijn?

Eigenlijk dacht je dat het nog wel meeviel met de overtollige kilootjes, maar nu je toch eens even wat langer in de spiegel staat te kijken blijkt dat dus niet het geval. Het is natuurlijk ook volledig begrijpelijk; We hebben het allemaal ontzettend druk met ons gezin, een drukke baan, ons sociale leven, sportclubjes en ga zo nog maar even door, dan heb je toch ook niet altijd de tijd om je enorm bezig te houden met gezond en uitgebalanceerd te eten?

Maar hoe doen andere mensen dit dan? Waar halen zij de tijd vandaan om naast hun drukke bestaan er ook nog eens slank én gezond uit te zien, een dag heeft voor hen toch ook maar gewoon 24 uur? Jij staat toch ook regelmatig in de sportschool te puffen, en je valt geen gram af!

Is het dan toch maar weer tijd om één of ander streng dieet uit de kast te trekken? En hoe gaan we dat weer combineren met het gezin, sta je straks weer 2 verschillende menu’s per dag te koken?

In deze blog zal ik je vertellen hoe je dit zonder al te grote offers zou kunnen realiseren door over te stappen op een koolhydraat-arme leefstijl.

Koolhydraat-arm, werkt dat voor mij?

Jazeker, afvallen door koolhydraten te mijden werkt voor iedereen. Wanneer je problemen met je schildklier hebt zou ik wel eerst een huisarts raadplegen alvorens van start te gaan, verder kan iedereen zonder probleem koolhydraat-arm aan de slag gaan.

Het overgrote voordeel van een koolhydraat-arm menu is dat het hele gezin zonder problemen kan mee-eten, het is eigenlijk geen dieet maar eerder een gezondere leefstijl te noemen. Indien een gezinslid niet wil of hoeft af te vallen kan deze heel gemakkelijk zijn of haar voeding aanpassen door een grotere portie te nemen, of meer koolhydraten in te nemen bij het ontbijt of de lunch. (denk aan brood of ontbijtgranen etc.)

Doordat het hele gezin lekker mee eet van de koolhydraat-arme recepten, is het volhouden ook geen enkel probleem. Je krijgt geen situatie waarin jij met een knorrende maag een crackertje met light-kaas zit te eten, terwijl de rest van het gezin zich te goed zit te doen aan een heerlijke warme maaltijd.

Daar komt ook nog eens bij dat je eigenlijk helemaal  geen honger-gevoel hoeft te ervaren, want je kunt met gemak tot 6 eetmomenten per dag hebben. Natuurlijk eet je gewoon ontbijt, lunch en diner, maar daarbuiten kun je ook nog eens tot 3 tussendoortjes per dag eten.Koolhydraat-arm afvallen. klaarmetkoolhydraten.nl

Eenvoudige koolhydraat-arme recepten.

Schiet nu niet meteen helemaal in de stress bij de gedachten dat jij de nieuwe Herman den Blijker van de lage landen moet gaan worden, om bij jullie thuis koolhydraat-arme maaltijden op tafel te krijgen! Integendeel; er zijn talrijke eenvoudige koolhydraat-arme recepten die je niet meer dan 15 tot 20 minuten kosten om te bereiden.

Dit soort koolhydraat-arme menu’s zijn zeker geen culinaire uitspattingen waar het gemiddelde Nederlandse gezin niets mee op heeft. Heel vaak zijn het de wat meer traditionele gerechten, alleen dan voorzien van koolhydraat-arme ingrediënten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stamppotten, ovenschotels, Oosterse gerechten, en zelfs pannenkoeken kun je op een eenvoudige manier koolhydraat-arm bereiden.

Natuurlijk zijn er op het Internet ook voldoende koolhydraat-arme gerechten te vinden voor de culinaire liefhebbers, ik geef hier alleen maar mee aan dat er absoluut geen excuus te bedenken is om niet op deze bewuste en gezonde manier te gaan leven.

Waarom eten we dan koolhydraten?

Koolhydraten zijn energieleveranciers van ons lichaam en onze hersenen, dus we kunnen absoluut niet zonder koolhydraten! In ons lichaam worden koolhydraten omgezet in glucose, en uit glucose haalt je lichaam weer energie.

Op het moment dat je lichaam meer glucose aanmaakt dan het verbrandt, wordt de glucose netjes opgeslagen in je vetvoorraad. Uiteindelijk vind je deze koolhydraten dus terug op je dijen en rond je middenrif, nou net op de plekken waar we ze het minst goed konden gebruiken. 😉

Het is gewoon een kwestie van bewuster worden van hetgeen je op een dag binnen krijgt aan koolhydraten, zelf heb ik hier 1 van de talloze handige apps voor op mijn telefoon geïnstalleerd om eens een poosje het één en ander bij te houden.Gezond hart

Koolhydraat-arm afvallen.

Wanneer je op een bewuste en gezonde manier wilt afvallen door koolhydraat-arm afvallen toe te passen, dien je tussen de 25 en 50 gram koolhydraten per dag te blijven. Wil je gewoon op gewicht  blijven zonder aan te komen, ligt dit percentage tussen de 50 en 100 gram per dag. Deze percentages zijn wel een beetje afhankelijk van je persoonlijke situatie, iemand die zwaar lichamelijk werk verricht verbrandt natuurlijk meer dan iemand met een zittend beroep.

Met deze percentages vers in het geheugen ging ik laatst met het gezin naar een welbekend wereldwijde hamburgerketen, waar we overigens voorheen (voordat we zo’n half jaar geleden aan een koolhydraat-arme leefstijl begonnen) regelmatige bezoekers waren.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik er zelf ook wel weer eens zin in had, even een lekkere burger eten. Totdat ik er achter kwam middels mijn handige voedings-app, dat ik met 1 medium-menu zo’n 200 gram koolhydraten had binnen gekregen. 200 gram koolhydraten, met 1 medium-menu! Dat was voldoende voor 4 tot 8 dagen!

Ongezonde leefstijl

Natuurlijk had deze joekel van een hamburger me prima gesmaakt, maar dit was wel dat stukje bewustwording waar ik eerder al over schreef. Doordat ik deze maaltijd even snel had ingevoerd in mijn app, werd me al snel duidelijk wat deze wekelijkse bezoekjes aan dit hamburgerpaleis in het verleden met mijn lichaam hadden gedaan.

Persoonlijke ervaring.

Het overgrote deel van mijn leven kamp ik al met overgewicht, en daarop terugkijkend besef ik me dat het me vaak aan doorzettingsvermogen heeft geschort. Er waren periodes dat het me eigenlijk niet zoveel kon schelen, en er waren zeker ook periodes dat ik alles uit de kast trok om maar af te vallen.

Ik herinner mij een periode van een jaar of 10 terug waarin ik mijn grootste succes tot nu toe heb behaald. Echter was dit met een zogeheten crash-dieet, waardoor ik na het dieet de verloren 20 kilo er binnen 2 jaar weer aan had zitten.

Met andere pogingen werd ik vaak te ongeduldig; ik vond dan de offers die ik moest brengen niet meer opwegen tegen het (geringe) gewichtsverlies wat het opleverde waardoor ik weer in oude gewoontes verviel. Ik wilde wel afvallen en een goed figuur hebben, maar dit moest me eigenlijk zo weinig mogelijk moeite kosten. Daarin was mijn drukke baan ook een ideaal excuus, ik had er gewoon allemaal geen tijd voor om eens echt serieus te gaan afvallen.

Hoe gaat dat nu met koolhydraat-arm afvallen?

Zoals eerder al gezegd zijn we nu een half jaartje bezig met koolhydraat-arm afvallen, en ik heb nog geen moment het idee gehad dat ik iets mis of tekort kom. Integendeel, ik voel me beter dan ooit en vind het ook leuk om actief bezig te zijn met de weekmenu’s en het boodschappenlijstje.

Nu we dit zo al een half jaar doen begin ik zelf ook steeds meer te variëren met recepten, en vind ik het koken ook steeds leuker worden. Mijn enthousiasme is natuurlijk maar aan 1 ding toe te schrijven en dat is namelijk het resultaat. Sinds we hieraan begonnen ben ik 15 kilo afgevallen, en het einde is nog niet in zicht.

Door dit mooie resultaat is de drempel om te gaan sporten ook volledig verdwenen. Want laten we eerlijk zijn: Je wilt niet als enige dikkertje tussen al die sportieve lichamen staan, laat staan dat je tussen die atleten na het sporten wilt gaan douchen.

Ik voel me echt veel gelukkiger dan een half jaar geleden, en heb ook zeker niet het gevoel dat ik weer ga terugvallen in oude gewoontes. Omdat koolhydraat-arm leven eenvoudigweg niet ontzettend veel moeite kost. Daarom kan ik dit iedereen die zichzelf hier maar een beetje in herkent koolhydraat-arm afvallen absoluut aanraden.

Kijk om een beetje een idee te krijgen eens naar onze koolhydraat-arme recepten.

 

Koolhydraat-arm boodschappenlijstje.

Je verwacht nu misschien dat als je een koolhydraat-arm boodschappenlijstje opstelt je op zoek moet naar de meest vreemde dingen in de supermarkt, maar dat valt gelukkig allemaal reuze mee hoor.

In het begin zul je misschien nog even iets moeten zoeken naar producten die je misschien voorheen nooit gebruikte, zo heb ik zelf in het begin me een keer de rambam lopen zoeken naar Kikkoman-saus. (ik had er werkelijk nog nooit van gehoord) Deze gezondere vervanger van ketjap is inmiddels niet meer uit onze keuken weg te denken, evenals een hoop andere kruiden en specerijen.

Wanneer wij voorheen kookten gebruikten wij voor de meeste gerechten kant-en klare zakjes met kruiden. Deze zakjes staan vooral bol van de E-nummers, zout en suiker en kosten omgerekend nog een aardige duit. Een bijkomend voordeel aan onze nieuwe leefstijl is dat we aan onze wekelijkse boodschappen aardig minder geld kwijt zijn dan voorheen, ondanks dat we nu meer verse en gezondere maaltijden op tafel zetten voelen we dit niet in de portemonnee.

Koolhydraat-arm afvallen. klaarmetkoolhydraten.nl

Ik kan je aanraden om je maaltijden vooruit te gaan plannen, en aan de hand van die planning je boodschappen te doen. Op deze manier haal je nooit te veel boodschappen in huis, en kom je ook nog eens minder gauw in de verleiding om meer te eten dan je bedoeling was.

Voorbeeld koolhydraat-arm dagmenu.

  • Ontbijt: bakje Griekse yoghurt met frambozen uit het vriesvak en een handjevol pecan-noten.
  • Lunch: pannenkoekjes gemaakt van mozzarella, ei en kaneel. (echt super-lekker)
  • Diner: koolhydraat-arme spinazieschotel.

Onze kinderen eten tijdens het ontbijt en de lunch normaliter gewoon brood, zij eten alleen het koolhydraat-arme diner mee.

Makkelijk afvallen met lekkere recepten van Niels Bosman?

Ben jij nou niet zo creatief in de keuken, en heb je geen zin om het Internet af te gaan speuren naar lekkere recepten?

Klik dan eens op onderstaande button voor informatie over het E-book van Niels Bosman, waarin hij je in een 50 dagen programma op weg helpt met koolhydraat-arm eten én afvallen!

Wil jij tot twee kilo per week verliezen zonder jezelf suf te sporten of uit te hongeren? Bestel dan snel het 50 dagen koolhydraat-arm programma!

Klik hier om vandaag nog te beginnen!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *