Een echt goede review. 50 dagen koolhydraat-arm. - klaarmetkoolhydraten.nl
Klaar met koolhydraten.nl- Gezonder en bewuster afvallen zónder koolhydraten!
Afvallen 19 september 2019
mm
Dianne Geen reacties

Wil jij ook elke dag lekker en gevarieerd eten, zonder je druk te hoeven maken over je dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen?

Klik dan hier!

Vaak zijn reviews over dieetprogramma’s oppervlakkig en geeft men weinig informatie over het programma weg. Soms zelfs zo weinig dat je er aan begint te twijfelen of de schrijver het zelf überhaupt heeft gelezen. Dit is waarschijnlijk de beste review die je over het 50 dagen koolhydraat-arm programma van Niels Bosman op het Internet gaat vinden. Wij vroegen namelijk iemand die het programma doorlopen heeft om zijn ervaring van de eerste week op papier te zetten. Hij ging akkoord, en zijn bevindingen lees je hier.

Surfend over het Internet drong het tot me door dat je eigenlijk maar heel zelden een echt goede review tegenkomt over dieet-programma’s die online aangeboden worden. Wij hebben zelf ook een aantal reviews geschreven, maar ook daarin wordt er altijd maar vanuit 1 oogpunt een programma belicht. Namelijk het oogpunt van een redactielid!

Daarnaast kom ik ook regelmatig reviews tegen waarbij ik mezelf afvraag of de persoon in kwestie het boek of programma überhaupt heeft gelezen. Veel te oppervlakkig, zonder enige vorm van diepgang of research.

Het leek mij zo leuk om eens iemand aan het woord te laten die echt een programma gevolgd heeft. Iemand zoals jij en ik die dit in de vorm van een dagboek heeft bijgehouden, en ons over de schouder wil laten meekijken. Zodat jij een echt goede review voorgeschoteld krijgt.

Een aantal keren was mij in bepaalde Facebook-groepen al opgevallen dat er een persoon regelmatig refereerde naar het 50 dagen programma van Niels Bosman. Ik las dat hij het boek via ons had gekocht, en hier nog geen moment spijt van had gehad. Deze man zou voor ons een echt goede review kunnen schrijven, maarzou hij dat ook willen? Hierop besloot ik hem eens een privé-berichtje te sturen, en zo kwam het balletje aan het rollen.

Het eerste contact.

Volgens mij schrok Kees in het begin een beetje toen hij die bewuste zondagavond ineens een berichtje kreeg van ene Dianne die vertelde dat zij voor klaarmetkoolhydraten.nl schreef. 🙂

Een beetje terughoudend begon hij aan ons gesprekje, maar zijn terughoudendheid maakte gelukkig al snel plaats voor enthousiasme. Hij vertelde hoe hij in een uiterst vervelende periode in zijn leven aan het programma was begonnen, en hoe positief het programma voor hem was uitgepakt. Het had hem niet alleen fysiek heel erg geholpen, maar mentaal was hij door deze levensstijl ook enorm vooruit gegaan.

Doordat hij heel veel dingen in een schriftje had bijgehouden, kon hij ook vrij eenvoudig navertellen hoe zijn eerste 50 dagen verlopen waren. Kees wilde even een paar dagen nadenken over mijn vraag of hij een deel van zijn schriftje met ons wilde delen, vooral ook omdat het niet de leukste periode in zijn leven was.

Na een aantal dagen stuurde hij mij een berichtje dat hij zijn ervaring van de eerste week wel met ons wou delen, omdat hij hoopt met een echt goede review mensen te kunnen helpen bij hun keuze.

Even voorstellen.

Hallo, mijn naam is Kees van Schilt en ik ben 43 jaar oud. Ik ben getrouwd, en vader van 2 prachtige dochters. Vanaf mijn 18de jaar ben ik zo’n 20 jaar werkzaam geweest als internationaal

Kees van Schilt volgde het 50 dagen koolhydraat-arme programma. klaarmetkoolhydraten.nl
Kees van Schilt.

vrachtwagenchauffeur, en er zijn nog maar weinig plaatsen in Europa die ik voor mijn werk nog niet bezocht heb. Het was een heel avontuurlijk leven waarin ik heel veel van Europa, en zelfs delen buiten Europa gezien heb.

Voor zover ik mij kan herinneren kamp ik al met overgewicht sinds mijn kinderjaren, en heeft het leven als chauffeur daar niet echt positief aan bijgedragen. Tegenwoordig wordt het wel steeds beter met het eten onderweg, maar zeker in mijn beginperiode was je als chauffeur vaak aangewezen op slecht en ongezond voedsel.

Omschakeling.

Na 20 jaar onderweg geweest te zijn, en heel veel van mijn gezin hebben moeten missen vond ik het welletjes. Ik hing het spreekwoordelijke stuur aan de wilgen, en begon met een baan als planner bij een transportbedrijf.

Het vrije leventje wat ik gewend was verruilde ik voor een kantoorbaan zodat ik meer tijd voor mijn gezin en mezelf zou hebben. Dit was natuurlijk voor iedereen een enorme omschakeling, maar ik dook voor de volle 100% in dit nieuwe avontuur.

Na 3 jaar kwam aan dit avontuur een abrupt einde in de vorm van een Burn-out. De lange stressvolle dagen op de planning en het plotselinge overlijden van mijn oudste broer kwam ik in mijn eentje niet meer te boven.

Het absolute nul-punt.

Beroerder dan dit had ik me in mijn hele leven nog nooit gevoeld, ik zat voor mijn gevoel echt op het absolute nul-punt. De eerste 2 maanden van mijn Burn-out heb ik vooral besteed aan enorm veel slapen (tot zo’n 16 uur per dag!), en doelloos voor me uit kijken. Dit was natuurlijk voor mijn gezin een enorme belasting die ik niemand toewens, en na 2  maanden begon ik me langzaamaan een beetje te herpakken.

Zowel fysiek als mentaal zat ik er helemaal doorheen. Mijn cholesterol-gehalte en mijn bloeddruk waren veel te hoog, daarnaast kampte ik ook nog eens met zo’n 25 kg aan overgewicht. Mijn huisarts drukte mij op het hart dat ik hier iets aan moest gaan doen, mede ook omdat mijn broer aan een plotselinge hartstilstand was overleden.

Koolhydraat-arm eten.

Doordat ik in die periode absoluut geen doorzettingsvermogen had, was al snel duidelijk dat we een makkelijke oplossing moesten vinden voor mijn gezondheidsproblemen. Mijn vrouw wees me op een gegeven moment op koolhydraat-arm eten, dit zou een eenvoudige manier zijn van afvallen zonder er heel veel moeite voor te moeten doen.

Tijdens mijn Google-zoektocht stuitte ik al snel op termen als “afvallen zonder dieet” en “2 kg per week afvallen”, hierdoor besloot ik me hier eens verder in te verdiepen. Na de nodige research te hebben gedaan kwam ik op deze site terecht, en na het lezen van een aantal blogs besloot ik het 50 dagen programma van Niels Bosman aan te schaffen.

50 dagen koolhydraat-arm.

De reden dat ik voor een programma heb gekozen ipv zelf recepten op te gaan zoeken op Internet is vrij simpel: Ik wilde het in 1 keer goed doen! Ik wist van mezelf dat dit in 1 keer moest gaan lukken, en dat ik niet de energie en vastberadenheid bezat om zelf te gaan experimenteren met verschillende gerechten. Omgaan met teleurstellingen of tegenslagen kon ik op dat moment al helemaal niet, dus daarom leek een beproeft programma mij de beste oplossing.

Het enige wat ik moest doen was het programma volgen zonder daar al te veel bij na te denken, en die gedachte bood mij een gevoel van rust en zekerheid.

De aanschaf van het programma.

Omdat ik op maandag wou beginnen met het koolhydraat-arme eten kocht ik het programma online op een vrijdagmiddag. Hierdoor had ik alle tijd om het hele programma eens rustig te bekijken, en op zaterdag had ik alle tijd om de benodigde boodschappen in huis te halen.

Het programma is overigens geen papieren boek zoals je misschien zou verwachten. Het is namelijk een vernuftig in elkaar gezet E-book wat je in PDF-formaat via je Email toegestuurd krijgt. Nadat ik  het online gekocht had voor € 37,- duurde het ongeveer een kwartiertje voordat ik mijn bestelling in de mail ontving.

Het programma.

Wanneer je het programma opent valt het meteen op dat het heel overzichtelijk in elkaar gezet is. De inleiding is helder en informatief, en hier kun je dan meteen ook 2 bonussen downloaden. De eerste bonus bestaat uit handige boodschappenlijstjes voor 7 weken. De tweede bonus is een handig naslagwerkje met goede drinktips tijdens je 50 dagen programma.

Dit 113 pagina’s tellende programma is opgedeeld in 2 delen. In het eerste deel vind je de dagmenu’s voor 50 dagen. Wanneer je op een menu klikt kom je automatisch in het 2de deel waar je alle recepten vind. Zelf heb ik overigens alle recepten uitgeprint en in een map gedaan, ik vind dit iets overzichtelijker en je hebt dan ook meteen een “echt” kookboek.

Intussen mag ik wel alvast verklappen dat ik 20 kg ben afgevallen gedurende de eerste keer dat ik dit 50 dagen programma heb gevolgd. Vaak vragen mensen aan mij hoe ik dit gedaan heb, en als ik ze dan uitleg dat ik een koolhydraat-arm programma gevolgd heb is vaak de eerste reactie: Wat kostte dat dan? Mensen reageren dan vaak dat ze € 37,- best wel veel geld vinden, maar moet je eens zien wat ik daarvoor terug gekregen heb!

Iemand vertelde mij eens vol trots dat hij een nieuwe televisie had gekocht voor € 1200,- om vervolgens 20 minuten later in hetzelfde gesprek tegen mij te zeggen dat hij € 37,- voor een dieetprogramma wat mijn leven totaal heeft veranderd best nog wel prijzig vond. Dit heeft waarschijnlijk iets met prioriteiten stellen te maken denk ik.

Dag 1.

Het is zover, ik ga beginnen! Eigenlijk moet ik zeggen: wij gaan beginnen, want mijn vrouw doet ook mee. Voor de kinderen passen we het menu op hun verzoek hier en daar aan.

Het ontbijt bestaat uit Griekse yoghurt met kiwi en amandelen. Normaal gesproken ontbijt ik eigenlijk nooit, maar ik moet zeggen dat dit mij s’morgens wel goed smaakt. Onze jongste dochter die nog thuis woont eet gewoon een boterhammetje. Zij krijgt ook gewoon brood mee naar school voor de lunch.

Rond een uur of 10 staat het eerste tussendoortje alweer op het programma, een paar plakjes kipfilet met komkommer. Eerder at ik nooit voor de lunch daardoor valt het mij nu wel zwaar dat ik alweer wat ga eten. Waarschijnlijk is dit ook even een kwestie van gewenning.

Lunch.

Als lunch eten we vandaag een salade met gerookte kip en een honing-mosterddressing, en we besluiten om het middag-tussendoortje er meteen maar bij te eten. Het middag-tussendoortje is vandaag een gekookt ei, maar dat smaakt ook prima door de salade.

Vanavond staat er zuurkool met spekjes op het menu! Ik ben gek op zuurkool, dus dat zit wel snor. Normaal gesproken zou ik dit altijd met aardappelen eten, maar ik moet zeggen dat ik ze niet mis. Het avond-tussendoortje sla ik maar even over, ik zit nog vol van het diner dus ik vind het wel prima zo.

*Opmerking: Tijdens dit programma heb je in principe 6 eetmomenten per dag. Indien je geen behoefte hebt aan een tussendoortje mag je deze gewoon overslaan. Je zult al wel gezien hebben dat ik niet aangeef hoeveel we overal van eten, en welke ingrediënten voor het diner benodigd zijn. Dit doe ik omdat er copyright op het boek zit. Ik kan je verzekeren dat je maximaal 50 gram koolhydraten op een dag binnen krijgt. Verder zijn de dagtotalen als volgt verdeelt: 20% Koolhydraten, 50% Eiwitten en 30% Vetten.

Dag 2.

Vandaag begint de dag met een cracker met kaas, een gekookt ei, en een sinaasappel. Voor iemand die anders nooit ontbijt is dit een behoorlijke kluif, maar ik krijg het wel weg.

Omdat ik vandaag van plan ben net na de middag te gaan sporten stel ik het ochtend tussendoortje nog even uit.Met een volle buik gaan fitnessen is verre van prettig. Tegen half 12 eet ik het ochtend-tussendoortje nog even, dit bestaat vandaag uit Griekse yoghurt. Rond 14:30 uur ben ik terug van het sporten, en dan lunch ik dan wel. De lunch is vandaag een roerbak van broccoli en wortel, en dit smaakt prima na de inspanningen van vanmiddag.

Het middag-tussendoortje kan ik dan mooi overslaan, dat komt mij prima uit omdat ik niet van zalm houd. Als diner hebben we vanavond een smakelijke gegrilde groenteschotel. Vanavond eten we ook nog serranoham met kaas en sla als avond-snack. De avond-snack is een goede aanvulling op het diner, want daar zat ik niet heel erg vol van.

Dag 3.

Dat ontbijten valt me toch nog wel redelijk zwaar. Ik heb met veel pijn en moeite de kaaspannenkoek binnen gekregen. Het ochtend-tussendoortje smaakt me wel weer lekker, een handje noten gaat er altijd wel in!

Voor het eerst gaan we vandaag eigen gemaakt koolhydraat-arm brood eten. Het brood hebben we afgelopen zondag al gemaakt en in de vriezer gedaan. Lekker met een plakje kaas, en daarnaast nog een cracker met salami.

De middag-snack laat ik vandaag voor wat het is. Simpelweg omdat ik totaal geen trek heb, daarnaast ben ik moe en hangerig. Geen idee of dat door het eten, het sporten van gisteren, of dat het gewoon door mijn Burn-out komt. Ik ga lekker een uurtje slapen!

Couscous wokschotel. Een echt goede review. klaarmetkoolhydraten.nl

Een couscous wokschotel had ik nog nooit eerder gehad, maar ik moet zeggen dat me dit prima heeft gesmaakt. Later op de avond neem ik nog 2 wortels en 3 plakjes salami als avondsnack. Soms vind ik die avondsnack niet nodig, maar vanavond had ik er wel zin in.

Dag 4.

Ontbijten wordt steeds makkelijker! Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik ook wel uitgekeken had naar dit ontbijt. We eten namelijk een ontbijt-burrito, bestaande uit een opgerolde plak ham gevuld met roerei en groenten. Dit smaakt echt heerlijk, en is nu al mijn favoriet. Deze burrito zou je ook al de avond van tevoren klaar kunnen maken, om hem koud mee te nemen naar je werk.

Verder staat er vandaag als eerste tussendoortje Griekse yoghurt met een mandarijn op het menu. Rond 10 uur heb ik echt nog geen honger, en daarom besluit ik er mijn lunch van te maken. De lunch bestaat vandaag namelijk uit een salade waar ook avocado in zit, en dat lust ik echt niet. In de derde week heb ik trouwens een keer de avocado vervangen voor komkommer in een ander gerecht. Hierdoor smaakte het mij wel prima, dus dat is ook nog een optie.

Plakjes komkommer als toastje besmeren met filet-americain en hüttenkäse. Verrassend lekker als tussendoortje, maar ik kies ervoor om dit tussendoortje als avondsnack te nemen. De avondsnack van vandaag lijkt me minder lekker, en ik heb nu geen honger.

Het lijkt wel feest vandaag! We begonnen de dag al met zo’n lekker ontbijt, en ik heb nog een heerlijke avondsnack in het verschiet. Voordat het zover is gaan we eerst nog lekkere gemarineerde kip met rijst eten. Kip is verreweg mijn favoriete vlees, zeker als het ook nog lekker gemarineerd is. Dag 4 was voor mij echt een topdag, en daardoor ga ik ook met een tevreden gevoel naar bed.

Dag 5.

In veel koolhydraat-arme diëten worden als eerste brood en fruit geschrapt. Dit is ook wel begrijpelijk omdat dit vrij veel koolhydraten bevat. Dit programma is gelukkig gebaseerd op het totaal aantal koolhydraten per dag, ipv koolhydraten per product. Volgens veel koolhydraat-arme diëten mag er niet meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram in een product zitten. Je eet dan inderdaad koolhydraat-arm, maar moet jezelf wel veel dingen ontzeggen.

Dag 5. gegrilde kip met rucola en tomaat. een echt goede review. klaarmetkoolhydraten.nlDit breekt veel mensen na verloop van tijd op, omdat ze bepaalde dingen teveel missen. Gelukkig is dat in dit programma niet zo, en daardoor hebben we gewoon lekker een appeltje bij het ontbijt. Samen met een plakje KHA-brood met kaas en een paar plakjes komkommer is dit weer een gevarieerd ontbijt.

Bij de koffie neem ik een handje gemengde noten, waar ik dan zelf de koek maar bij fantaseer. 🙂 De lunch is vandaag weer een ware traktatie, roerbak-ei met groente en spekjes. Heerlijk! Ook dag 5 gaat de boeken in als een topdag, het middagtussendoortje bestaat vandaag uit kipfilet met komkommer. En als klap op de vuurpijl eten we vanavond kip uit de oven met rucola en tomaat.

Op vrijdagavond kijken we vaak een film op Netflix, dit ging voorheen altijd gepaard met chips of M&M’s. Vanavond snacken we tijdens de film serranoham met kaas en rucola, en eerlijk gezegd bevalt me dit ook wel.

Dag 6.

Deze bewuste zaterdagmorgen stond in het teken van een ontbijt-smoothie. Het idee dat ik een smoothie met spinazie, banaan en blauwe bessen zou gaan opdrinken baarde mij enigszins zorgen. Het leek mij een vreemde combinatie, en ik dronk het op omdat het mij wel heel gezond leek. Lekker! Dit had ik niet verwacht. Naast de burrito komt deze zeker op het lijstje van favoriete ontbijtjes.

Het ochtendtussendoortje is vandaag een gekookt ei, en ik stel deze uit tot de lunch. Tussen de middag staat er vandaag een eenvoudige paprikasoep op het menu. Doordat ik mijn twijfels had of dit wel genoeg zou vullen, had ik het eitje er maar bij genomen. Tegen alle verwachtingen in heb ik de rest van de middag geen honger, zodat ik het tussendoortje laat schieten.

Jij hebt waarschijnlijk ook wel 1 dag in de week dat je iets “makkelijks” eet? Dat was bij ons voorheen altijd op zaterdag, en “makkelijk” was dan meestal ook meteen ongezond. Patat, pizza, pannenkoeken of Chinees, je kent het wel. Nu staat er voor het eerst op zaterdagavond een maaltijdsalade op tafel, en dit voelt toch een beetje vreemd. Waarschijnlijk een stukje mindset waar je even doorheen moet. De kip-kerry salade was in ieder geval wel makkelijk te bereiden, maar voor mijn gevoel vulde het niet heel erg.

Gelukkig kwam het s’avonds toch nog goed, doordat we nog komkommer met kipfilet en hüttenkäse op het programma hadden staan. Persoonlijk vind ik dit wel lekkere tussendoortjes.

Dag 7.

Dag 7. Roggebrood. een echt goede review. klaarmetkoolhydraten.nl
Lekker roggebrood.

Voor mij stond meteen al vast dat er vandaag een beetje aan het menu gesleuteld moest worden. Ik ben absoluut geen liefhebber van vis, maar toch stond dit vandaag 2 keer op het programma. Het ontbijt ging prima, Griekse yoghurt met noten en een mandarijn gaat er altijd wel in. Omdat ik om 10:00 uur totaal nog geen honger had heb ik de ochtendsnack verplaatst naar de lunch.

De ochtendsnack was roggebrood met kaas en komkommer, dat at ik nu ipv een pittige tonijnsalade als lunch. Plakjes komkommer met filet americain zorgden voor het geluksmomentje in de middag, waarna we ons konden gaan opmaken voor het diner.

Vis is echt niet mijn ding, dus daarom heb ik de gerookte zalm van die avond veranderd in gerookte kip. Hierdoor werd het toch echt wel een lekker maaltje, bloemkool met 2 soorten kaas, gerookte kip en rucola.

Die zondagavond ben ik vroeg in bed gekropen, dus de avondsnack had ik geen behoefte aan.

Het eerste weegmoment.

Er waren zeven dagen verstreken waarin ik eigenlijk geen moment honger heb gehad. Dit dieet was me tot nu toe 100% meegevallen, iets wat ik vooraf niet had kunnen denken. Doordat ik al eens ergens gelezen had dat je je niet elke dag moest gaan wegen, wou ik dit 1 keer per week gaan doen.

Maandagmorgen voor het ontbijt is mijn weegmoment geworden, en nu was het zover! Ik had aan het begin al verklapt dat ik in 50 dagen 20 kg. was afgevallen, maar de eerste week was goed voor 4,2 kg. Je moet wel in gedachten houden dat hier natuurlijk in zo’n eerste week ook veel vocht bij zit, maar ik was meer dan tevreden.

Het is maar moeilijk te beschrijven hoe ik me op dat moment voelde. Voor het eerst in lange tijd ging er weer iets goed in mijn leven, en dat heeft me ontzettend geholpen om ook andere dingen te gaan aanpakken. Een Burn-out is in zekere zin wel te vergelijken met overgewicht. Het is een probleem waar je heel veel hulp bij kunt krijgen, maar uiteindelijk moet je het zelf gaan doen.

Eindresultaat.

Nu bijna een jaar geleden ben ik begonnen met koolhydraat-arm te eten. Aan het begin woog ik ruim 105 kg, en nu zit ik al meer dan een half jaar stabiel op 80 kg. Wij eten nog steeds koolhydraat-arm of beperkt, en hierdoor blijf ik gewoon op gewicht. Het gekke is dat ik er nog maar net aan gewend ben dat ik nu niet meer te zwaar ben, terwijl ik toch al ruim een half jaar op gewicht ben. Voor mijn gevoel was ik altijd nog te dik, mijn hoofd heeft er achteraf meer moeite mee gehad dan mijn lichaam zelf.

Eindresultaat. een echt goede review! klaarmetkoolhydraten.nl

Daarnaast ben ik erg blij met het feit dat mijn cholesterol-gehalte weer normaal is, en mijn bloeddruk is ook weer prima. Al met al voel ik me een stuk gezonder en fitter dan voorheen. Ik hoop dat jij als lezer iets hebt aan de ervaring die ik hier gedeeld heb. Hopelijk vind je dit een echt goede review, en vergemakkelijkt het je keuze voor deze levensstijl. Mijn missie is al geslaagd als ik de twijfel over koolhydraat-arm afvallen bij je heb kunnen wegnemen. Daar ga ik voor!

Veel succes!

Kees

 

Wil jij tot twee kilo per week verliezen zonder jezelf suf te sporten of uit te hongeren? Bestel dan snel het 50 dagen koolhydraat-arm programma!

Klik hier om vandaag nog te beginnen!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *